Filmanmeldelse: ‘Fortell Meg Hvem jeg Er’

Netflix

Tvillingbrødrene har svært forskjellige minner fra deres felles barndom, delvis fordi man led en traumatisk hodeskade og den andre fylte hullene med løgner I Netflix spennende puslespillboksportrett.

Amnesi har vært så overused i filmer – en praktisk fortellende enhet som effektivt tvinger tegn til å bli detektiver i sin egen fortid-at det er oppsiktsvekkende å møte en film der noen virkelig mister hans minne. Det som er dobbelt fascinerende Med Alex Lewis, Hvor overraskelsene bare fortsetter å komme, er at den ene personen den unge mannen gjenkjente da han våknet fra koma etter en hjernevaskende motorsykkelulykke, var identisk tvilling Marcus, som hadde delt mange av hans formative erfaringer. Men kan noen rekonstruere sin følelse av selvtillit via en annen persons minner?

Det spørsmålet og utallige andre kjører regissør Ed Perkins ‘puslespillboksportrett» Fortell Meg Hvem Jeg er», en pent konstruert gjenskapelse av prosessen Som Alex Lewis stolte På Marcus for å fylle hullene i hans manglende identitet. Det Som Aldri skjedde Med Alex var at broren hans kunne omskrive hele skår av barndommen i prosessen. Hvem ville gjøre noe sånt? Og mer til poenget: Hvorfor?

for de som ønsker å oppdage hver vri på denne psykologiske profilen for seg selv, har jeg kanskje allerede sagt for mye. (Vær advart om at hver detalj kan føles som en spoiler i å diskutere en historie så entall som dette.) «Fortell Meg Hvem Jeg er» kan være en dokumentar, men det har blitt tungt manipulert av regissøren og fagene for å styre seerne langs en bestemt sti. Som Alex kommer publikum i blinde, stoler på filmskaperne til å male et bilde, og dette blir gradvis mørkere når det går.

Populær På Variety

den første gåten involverer tvillingenes foreldre, et velstående og godt forbundet par som ser ut til å ha vært uvanlig strenge med sine to sønner, og forbyder dem tilgang til visse deler av deres romslige, men overfylte hjem. Deretter, rundt den tiden guttene slått 14, de flyttet ut av huset og tok opp losji i hagen skur, sette ytterligere følelsesmessig avstand mellom dem og deres allerede frittliggende farsfigur.

disse bygningene har også her, opplyst i uhyggelig blått lys og fanget fra forstyrrende vinkler, som å etablere skudd fra en horrorfilm. Men er dette bare en spøkelseshistorie, eller er terrorene noe større? Nøyaktig hva slags ondskap hjemsøker geografien til tvillingenes barndom? På et tidspunkt kryper kameraet opp på loftet og oppdager et rom fullt av barnas eiendeler, inkludert hauger Med Jul og bursdagsgaver som foreldrene hadde holdt tilbake fra dem. Hva kunne muligens ha motivert denne mangel på glede? Og hvem var gavene fra, hvis mor og far ikke var den gave-gi typen?

Ikke å vite er noe verre enn svaret, Og Perkins deler filmen i tre deler, og former fortellingen etter en av de overbevisende podcaster, hvor hver avdrag omarbeider hele vår forståelse av emnet. I det første møter Vi Alex, så mye et mysterium for oss som han er selv. Deretter avslører Marcus (som hadde hjulpet med å forklare situasjonen fra begynnelsen) at mye av Det Han fortalte Alex ble oppfunnet — en «gave», der han ga sin bror barndommen han trodde Alex fortjente, ved å bruke løgnene til å begrave det som virkelig skjedde med Dem begge. Og så i det siste segmentet setter de to brødrene seg ansikt til ansikt og konfronterer virkeligheten fra fortiden.

«Jeg spurte aldri noe,» Innrømmer Alex. «Fordi hva er normalt egentlig? Normal er hva du vet, og normal er hva familien din er.»Alex var 18 da han slo hodet, og 32 da han oppdaget at, takket Være Marcus’ revisjonistiske minner, visste han så lite om sin fortid da som han gjorde umiddelbart etter ulykken. Hans sinn hadde blitt fylt med feilinformasjon.

hvis hodet ditt spinner med tanker om barnemishandling og muligens til og med pedofili, er du ikke langt fra sannheten-men Som Alex sier når Marcus endelig kommer ren, » jeg visste bare ikke størrelsen på det .»Noen detaljer, som Hvorfor Marcus insisterte på å nekte sin fars døende forespørsel om tilgivelse, blir aldri gitt tilfredsstillende svar. Faktisk er ingen av filmens svar tilfredsstillende i konvensjonell forstand, selv Om Perkins dykker ganske langt inn i noen av de mest uhyggelige aspektene av tvillingenes oppdragelse.

man sanser en viss fingerferdighet i filmens teknikk, som avhenger ganske tungt på musikk og humør, Errol Morris-stil reenactment (inkludert sett som står inn for Lewis’ hus) for å misdirect oss. Mest spennende, men det spør publikums hjerner å operere Som Alex en gang måtte, ta noen tvetydige fakta eller kontekstfrie fotografier og koble prikkene via sine egne fantasi.

resultatet kan ses som en meditasjon på minne, En Oliver Sacks-lignende case-studie eller et dypt uetisk eksperiment der to identiske tvillinger får lov til å takle misbruk på helt forskjellige måter. Før Perkins møtte dem, brødrene co-skrev en bok om sine erfaringer, som bærer samme navn. I dokumentaren, regissøren ser ut til å intervjue tvillingene separat, men han er egentlig bare å filme dem som de resitere sin egen historie. De har valgt sine ord nøye; de gråter på cue; og de deler akkurat nok, mens de holder tilbake en enorm mengde informasjon.

det er deres rett, selvfølgelig, men til slutt er det store segmenter som fortsatt ikke legger til. Mer merkelig fortsatt, når tvillingene har hatt sin rensende øyeblikk, verken en synes den minste bit interessert i å holde gjerningsmennene av deres barndom lidelse ansvarlig. Det var ikke bare foreldrene deres, begge døde nå, som misbrukte dem. Hvis «Serial» kunne påvirke skjebnen Til Adnan Sayed, Sikkert Lewises ‘ bok, etterfulgt av denne dokumentaren, har makt til å avsløre monstrene som jakter på dem som barn. I et manus thriller, man kan satse på at låse opp kilden Til Alex traumer ville bringe alle hans minner flom tilbake. Her peker prosessen bare veien til et enda dypere mysterium.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Previous post 50 God Påske Ønsker Og Hilsener Til Noen Spesielle I 2021