filmrecensie: ‘Tell Me Who I Am”

Netflix

tweelingbroers hebben zeer verschillende herinneringen aan hun gedeelde kindertijd, deels omdat de een een traumatisch hoofdletsel had en de ander de gaten opvulde met leugens in Netflix ‘ intrigerende puzzel-doos portret.Geheugenverlies is zo veel gebruikt in films – een handig verhalend apparaat dat personages effectief dwingt detectives te worden in hun eigen verleden — dat het verrassend is om een film tegen te komen waarin iemand echt zijn geheugen verliest. Wat dubbel fascinerend is aan het levensechte geval van Alex Lewis, waarin de verrassingen blijven komen, is dat de enige persoon die de jongeman herkende toen hij ontwaakte uit de coma na een hersenvegen motorongeluk identieke tweelingbroer Marcus was, die veel van zijn vormende ervaringen had gedeeld. Maar kan iemand zijn gevoel van zelf reconstrueren via andermans herinneringen?

die vraag en talloze anderen drijven directeur Ed Perkins ‘puzzel-doos portret” Tell Me Who I Am, ” een keurig geconstrueerde re-creatie van het proces waarmee Alex Lewis vertrouwde op Marcus om de gaten van zijn ontbrekende identiteit in te vullen. Wat nooit bij Alex opkwam was dat zijn broer misschien hele delen van hun jeugd herschrijft. Wie zou zoiets doen? En meer ter zake: waarom?

voor degenen die elke draai van dit psychologische profiel voor zichzelf willen ontdekken, heb ik misschien al teveel gezegd. (Wees gewaarschuwd dat elk detail kan voelen als een spoiler in het bespreken van een verhaal zo uniek als dit.) “Tell me Who I Am” kan een documentaire zijn, maar het is zwaar gemanipuleerd door de regisseur en onderwerpen om kijkers langs een bepaald pad te sturen. Net als Alex, komt het publiek blind binnen, vertrouwend op de filmmakers om een beeld te schetsen, en deze wordt steeds donkerder naarmate het gaat.

populair op Variëteit

het eerste raadsel betreft de ouders van de tweeling, een rijk en goed verbonden echtpaar dat ongewoon streng lijkt te zijn geweest met hun twee zonen, en hen de toegang tot bepaalde delen van hun ruime, maar overbevolkte huis verbood. Toen, rond de tijd dat de jongens 14 werden, verhuisden ze uit het huis en nam onderdak in de tuinhuisje, waardoor verdere emotionele afstand tussen hen en hun reeds onthechte vaderfiguur.

deze gebouwen zijn hier ook te zien, verlicht in griezelig blauw licht en vastgelegd vanuit onthutsende hoeken, zoals de oprichtende opnamen uit een horrorfilm. Maar is dit slechts een spookverhaal, of zijn de verschrikkingen op een of andere manier groter? Wat voor kwaad achtervolgt de geografie van de jeugd van de tweeling? Op een gegeven moment kruipt de camera de zolder in en ontdekt een ruimte vol met bezittingen van de kinderen, inclusief stapels Kerst-en verjaardagscadeaus die hun ouders hen hadden onthouden. Wat kan deze ontberingen van plezier hebben gemotiveerd? En van wie waren de cadeaus, als mam en pap niet het type waren dat cadeaus gaf?

niet weten is op de een of andere manier erger dan het antwoord, en Perkins verdeelt de film in drie delen, het vormgeven van het verhaal na een van die meeslepende podcasts, waar elke aflevering herschrijft ons volledige begrip van het onderwerp. In de eerste, ontmoeten we Alex, zo veel een mysterie voor ons als hij zelf is. Vervolgens onthult Marcus (die vanaf het begin had geholpen om de situatie uit te leggen) dat veel van wat hij Alex vertelde was uitgevonden — een “geschenk”, waarin hij zijn broer de jeugd gaf die hij dacht dat Alex verdiende, door de leugens te gebruiken om te begraven wat er echt met hen beiden gebeurde. En dan in het laatste segment, de twee broers gaan zitten oog in oog en confronteren de realiteit van het verleden.

“ik vroeg nooit iets,” geeft Alex toe. “Want wat is eigenlijk normaal? Normaal is wat je weet, en normaal is wat je familie is.”Alex was 18 toen hij zijn hoofd stootte, en 32 toen hij ontdekte dat, dankzij Marcus’ revisionistische herinneringen, hij toen net zo weinig wist over zijn verleden als onmiddellijk na het ongeluk. Zijn geest was gevuld met verkeerde informatie.

als je hoofd draait met gedachten over kindermishandeling en mogelijk zelfs pedofilie, ben je niet ver van de waarheid — hoewel, zoals Alex zegt Toen Marcus eindelijk schoon schip maakt, “Ik wist gewoon niet hoe groot dat was.”Sommige details, zoals Waarom Marcus aandrong op het ontkennen van zijn vaders stervende verzoek om vergeving, krijgen nooit bevredigende antwoorden. Eigenlijk, geen van de antwoorden van de film zijn bevredigend in de conventionele zin, hoewel Perkins duikt vrij ver in een aantal van de meest sinistere aspecten van de opvoeding van de tweeling.

men voelt een bepaalde kunstgreep in de techniek van de film, die vrij sterk steunt op muziek en humeurige, Errol Morris-stijl re-enactment (inclusief sets die in de plaats komen van het Huis van Lewis) om ons te misleiden. Het meest intrigerend, echter, het vraagt de hersenen van het publiek om te werken zoals Alex ooit moest, het nemen van een paar ambigue feiten of context-vrije foto ‘ s en het verbinden van de punten via hun eigen verbeelding.

het resultaat zou kunnen worden gezien als een meditatie op het geheugen, een Oliver Sacks-achtige case study of een diep onethisch experiment waarbij twee eeneiige tweelingen worden toegestaan om te gaan met misbruik op volledig verschillende manieren. Voordat Perkins hen ontmoette, schreven de broers samen een boek over hun ervaring, dat dezelfde naam draagt. In de documentaire, de regisseur lijkt te interviewen de tweeling afzonderlijk, maar hij is eigenlijk gewoon filmen ze als ze reciteren hun eigen verhaal. Ze hebben hun woorden zorgvuldig gekozen; ze huilen op teken; en ze delen net genoeg, terwijl ze een enorme hoeveelheid informatie achterhouden.

dat is natuurlijk hun recht, maar aan het eind zijn er grote segmenten die nog steeds niet kloppen. Nog vreemder is dat als de tweeling eenmaal hun louterende moment heeft gehad, niemand ook maar een klein beetje geïnteresseerd lijkt in het verantwoordelijk houden van de schuldigen van hun kindertijd lijden. Het waren niet alleen hun ouders, die nu allebei dood zijn, die hen misbruikten. Als “Serial” het lot van Adnan Sayed zou kunnen beïnvloeden, heeft het boek van The Lewises, gevolgd door deze documentaire, zeker de macht om de monsters te ontmaskeren die als kinderen op hen gejaagd hebben. In een scripted thriller, kan men wedden dat het ontsluiten van de bron van Alex ‘ trauma al zijn herinneringen terug zou brengen. Hier wijst het proces slechts de weg naar een nog dieper mysterie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Previous post 50 Gelukkige Pasen wensen en groeten voor iemand speciaal in 2021