recenzie de Film: ‘Spune-Mi Cine sunt’

Netflix

frații gemeni au amintiri foarte diferite despre copilăria lor comună, în parte pentru că unul a suferit o leziune traumatică la cap, iar celălalt a umplut golurile cu minciuni în portretul intrigant al puzzle-box-ului Netflix.

amnezia a fost atât de folosită în filme — un dispozitiv narativ convenabil care forțează efectiv personajele să devină detectivi în propriul lor trecut — încât este surprinzător să întâlnești un film în care cineva își pierde cu adevărat memoria. Ceea ce este de două ori fascinant în cazul adevărat al lui Alex Lewis, în care surprizele continuă să vină, este că singura persoană pe care tânărul a recunoscut-o când s-a trezit din comă în urma unui accident de motocicletă care a șters creierul era geamănul identic Marcus, care împărtășise multe dintre experiențele sale formative. Dar poate cineva să-și reconstruiască sentimentul de sine prin amintirile altei persoane?

această întrebare și nenumărate altele conduc portretul de puzzle al regizorului Ed Perkins „Spune-Mi Cine sunt”, o recreare bine construită a procesului prin care Alex Lewis s-a bazat pe Marcus pentru a umple golurile identității sale lipsă. Ceea ce nu i s-a întâmplat niciodată lui Alex a fost că fratele său ar putea rescrie părți întregi din copilăria lor în acest proces. Cine ar face așa ceva? Și mai mult la subiect: de ce?

pentru cei care doresc să descopere fiecare răsucire a acestui profil psihologic pentru ei înșiși, poate că am spus deja prea multe. (Fiți avertizat că fiecare detaliu se poate simți ca un spoiler în discutarea unei povești la fel de singulare ca aceasta.) „Spune-mi cine sunt” poate fi un documentar, dar a fost puternic manipulat de regizorul și subiecții săi pentru a conduce spectatorii de-a lungul unei anumite căi. La fel ca Alex, publicul vine orb, având încredere în realizatori să picteze un tablou, iar acesta devine progresiv mai întunecat pe măsură ce merge.

Popular pe varietate

prima enigmă implică părinții gemenilor, un cuplu bogat și bine conectat, care pare să fi fost neobișnuit de strict cu cei doi fii ai lor, interzicându-le accesul în anumite părți ale casei lor spațioase, dar supraaglomerate. Apoi, în perioada în care băieții au împlinit 14 ani, s-au mutat din casă și s-au cazat în magazia din grădină, punând o distanță emoțională suplimentară între ei și figura lor de tată deja detașată.

aceste clădiri apar și aici, luminate în lumină albastră stranie și capturate din unghiuri deconcertante, cum ar fi fotografiile de stabilire dintr-un film de groază. Dar este aceasta doar o poveste cu fantome, sau terorile sunt cumva mai mari? Exact ce fel de rău bântuie geografia copilăriei gemenilor? La un moment dat, camera se strecoară în pod și descoperă un spațiu plin de bunurile copiilor, inclusiv grămezi de cadouri de Crăciun și de ziua de naștere pe care părinții lor le-au reținut. Ce ar fi putut motiva această privare de plăcere? Și de la cine erau cadourile, dacă mama și tata nu erau genul care dădea cadouri?

a nu ști este cumva mai rău decât răspunsul, iar Perkins împarte filmul în trei părți, modelând narațiunea după unul dintre acele podcast-uri convingătoare, în care fiecare tranșă reformează întreaga noastră înțelegere a subiectului. În primul, îl întâlnim pe Alex, la fel de mult un mister pentru noi ca și el însuși. Apoi, Marcus (care a ajutat la explicarea situației de la început) dezvăluie că o mare parte din ceea ce i — a spus lui Alex a fost inventat-un „cadou”, în care i-a oferit fratelui său copilăria pe care credea că o merită Alex, folosind minciunile pentru a îngropa ceea ce s-a întâmplat cu adevărat cu amândoi. Și apoi, în ultimul segment, cei doi frați se așează față în față și se confruntă cu realitatea trecutului.

„nu am pus niciodată la îndoială nimic”, recunoaște Alex. „Pentru că ceea ce este normal cu adevărat? Normal este ceea ce știi și normal este ceea ce este familia ta.”Alex avea 18 ani când s-a lovit la cap și 32 de ani când a descoperit că, datorită amintirilor revizioniste ale lui Marcus, știa la fel de puțin despre trecutul său atunci ca și imediat după accident. Mintea lui era plină de dezinformare.

dacă capul tău se învârte cu gânduri de abuz asupra copiilor și, eventual, chiar de pedofilie, nu ești departe de adevăr — deși, așa cum spune Alex când Marcus vine în cele din urmă curat, „pur și simplu nu știam amploarea acestui lucru.”Unele detalii, cum ar fi motivul pentru care Marcus a insistat să nege cererea de iertare a tatălui său, nu primesc niciodată răspunsuri satisfăcătoare. De fapt, niciunul dintre răspunsurile filmului nu este satisfăcător în sensul convențional, deși Perkins se adâncește destul de departe în unele dintre cele mai sinistre aspecte ale Educației gemenilor.

se simte o anumită manevră în tehnica filmului, care se bazează destul de mult pe muzică și pe reenactment în stil Errol Morris (inclusiv seturi care stau în casa lui Lewis) pentru a ne îndruma greșit. Cel mai intrigant, însă, cere creierelor publicului să funcționeze așa cum a trebuit odată Alex, făcând câteva fapte ambigue sau fotografii fără context și conectând punctele prin propriile lor imaginații.

rezultatul ar putea fi privit ca o meditație asupra memoriei, un studiu de caz asemănător lui Oliver Sacks sau un experiment profund lipsit de etică în care doi gemeni identici au voie să facă față abuzului în moduri complet diferite. Înainte ca Perkins să-i întâlnească, frații au co-scris o carte despre experiența lor, care poartă același nume. În documentar, regizorul pare să intervieveze gemenii separat, dar îi filmează doar în timp ce își recită propria poveste. Ei au ales cuvintele lor cu atenție, ei plâng pe tac; și împărtășesc suficient, în timp ce rețin o cantitate enormă de informații.

acesta este dreptul lor, desigur, dar până la sfârșit, există segmente mari care încă nu se adună. Mai ciudat încă, odată ce gemenii au avut momentul lor cathartic, nici unul nu pare cel mai mic pic interesat în exploatație vinovații suferinței lor din copilărie la răspundere. Nu doar părinții lor, amândoi morți acum, i-au abuzat. Dacă „Serial” ar putea influența soarta lui Adnan Sayed, cu siguranță cartea lui Lewises, urmată de acest documentar, are puterea de a expune monștrii care i-au prădat în copilărie. Într-un thriller cu scenariu, se poate paria că deblocarea sursei traumei lui Alex i-ar aduce înapoi toate amintirile. Aici, procesul indică doar calea către un mister și mai profund.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Previous post 50 urări de Paște fericit și felicitări pentru cineva Special în 2021