filmrecension: ’berätta vem jag är’

Netflix

tvillingbröder har väldigt olika minnen från sin gemensamma barndom, delvis för att man drabbades av en traumatisk huvudskada och den andra fyllde luckorna med lögner i Netflix spännande pusselboxporträtt.

Amnesia har blivit så överutnyttjad i filmer — en bekväm berättande enhet som effektivt tvingar karaktärer att bli detektiver i sitt eget förflutna — att det är häpnadsväckande att stöta på en film där någon verkligen förlorar sitt minne. Vad som är dubbelt fascinerande om Alex Lewis verkliga fall, där överraskningarna bara fortsätter att komma, är att den enda personen som den unge mannen kände igen när han vaknade från koma efter en hjärntorkande motorcykelolycka var identisk tvilling Marcus, som hade delat många av hans formativa upplevelser. Men kan någon rekonstruera sin självkänsla via en annan persons minnen?

den frågan och otaliga andra Driver regissören Ed Perkins pusselboxporträtt” berätta för mig vem jag är”, en snyggt konstruerad återskapande av processen genom vilken Alex Lewis förlitade sig på Marcus för att fylla i luckorna i hans saknade identitet. Det som aldrig hände Alex var att hans bror skulle kunna skriva om hela sin barndom i processen. Vem skulle göra något sådant? Och mer till saken: varför?

för dem som vill upptäcka varje vridning av denna psykologiska profil för sig själva, kanske jag redan har sagt för mycket. (Varnas för att varje detalj kan känna sig som en spoiler när man diskuterar en historia som singular som denna.) ”Tell Me Who I Am” kan vara en dokumentär, men den har manipulerats kraftigt av dess regissör och ämnen för att styra tittarna längs en viss väg. Liksom Alex kommer publiken i blind och litar på filmskaparna att måla en bild, och den här blir gradvis mörkare när den går.

populär på Variety

den första gåtan involverar tvillingarnas föräldrar, ett rikt och välanslutet par som verkar ha varit ovanligt strikt med sina två söner och förbjudit dem tillgång till vissa delar av deras rymliga men överfulla hem. Sedan, runt tiden pojkarna vände 14, de flyttade ut ur huset och tog upp logi i friggebod, sätta ytterligare känslomässigt avstånd mellan dem och deras redan fristående fadersfigur.

dessa byggnader finns också här, upplysta i kusligt blått ljus och fångade från förvirrande vinklar, som att skapa skott från en skräckfilm. Men är detta bara en spökhistoria, eller är skräcken på något sätt större? Exakt vilken typ av ondska hemsöker tvillingarnas barndoms geografi? Vid ett tillfälle kryper kameran upp på vinden och upptäcker ett utrymme fullt av barnens ägodelar, inklusive högar med jul-och Födelsedagspresenter som deras föräldrar hade undanhållit från dem. Vad kan möjligen ha motiverat detta berövande av nöje? Och vem var presenterna från, om mamma och pappa inte var den presentgivande typen?

att inte veta är på något sätt värre än svaret, och Perkins delar filmen i tre delar och formar berättelsen efter en av de övertygande podcasts, där varje del omarbetar hela vår förståelse av ämnet. I det första möter vi Alex, lika mycket ett mysterium för oss som han är själv. Därefter avslöjar Marcus (som hade hjälpt till att förklara situationen från början) att mycket av det han berättade för Alex uppfanns — en ”gåva”, där han gav sin bror den barndom som han tyckte Alex förtjänade och använde lögnerna för att begrava vad som verkligen hände med dem båda. Och sedan i det sista segmentet sätter de två bröderna ansikte mot ansikte och konfronterar verkligheten i det förflutna.

” jag ifrågasatte aldrig någonting”, medger Alex. ”För vad är normalt egentligen? Normalt är vad du vet, och normalt är vad din familj är.”Alex var 18 när han slog i huvudet och 32 när han upptäckte att han, tack vare Marcus revisionistiska minnen, visste så lite om sitt förflutna då som han gjorde omedelbart efter olyckan. Hans sinne hade fyllts med felinformation.

om ditt huvud snurrar med tankar om barnmisshandel och eventuellt till och med pedofili, är du inte långt ifrån sanningen — men som Alex säger när Marcus äntligen kommer ren, ”jag visste bara inte storleken på det.”Vissa detaljer, till exempel Varför Marcus insisterade på att förneka sin fars döende begäran om förlåtelse, får aldrig tillfredsställande svar. Egentligen är ingen av filmens svar tillfredsställande i konventionell mening, även om Perkins dyker ganska långt in i några av de mest olyckliga aspekterna av tvillingarnas uppfostran.

man känner av en viss fingerfärdighet i filmens teknik, som är ganska starkt beroende av musik och humörig, Errol Morris-stil reenactment (inklusive uppsättningar som står in för Lewis’ house) för att misdirect oss. Mest intriguingly frågar det publikens hjärnor att fungera som Alex en gång var tvungen att ta några tvetydiga fakta eller kontextfria fotografier och ansluta prickarna via sina egna fantasier.

resultatet kan ses som en meditation på minnet, en Oliver Sacks-liknande fallstudie eller ett djupt oetiskt experiment där två identiska tvillingar får hantera missbruk på helt olika sätt. Innan Perkins träffade dem skrev bröderna en bok om deras erfarenhet, som bär samma namn. I dokumentären verkar regissören intervjua tvillingarna separat, men han spelar egentligen bara in dem när de reciterar sin egen historia. De har valt sina ord noggrant; de gråter på kö; och de delar bara tillräckligt, samtidigt som de håller tillbaka en enorm mängd information.

det är naturligtvis deras rätt, men i slutet finns det stora segment som fortfarande inte lägger till. Mer märkligt fortfarande, när tvillingarna har haft sitt katartiska ögonblick, ingen verkar vara den minsta intresserade av att hålla de skyldiga i deras barndomslidande ansvariga. Det var inte bara deras föräldrar, båda döda nu, som misshandlade dem. Om ”Serial” kunde påverka ödet för Adnan Sayed, har Lewises bok, följt av denna dokumentär, säkert kraften att avslöja monster som preyed på dem som barn. I en manus thriller kan man satsa på att låsa upp Källan till Alexs trauma skulle få alla hans minnen att översvämma tillbaka. Här pekar processen bara vägen till ett ännu djupare mysterium.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Previous post 50 Glad Påsk önskar och hälsningar till någon speciell i 2021