’våra själar på natten’ recension: Robert Redford och Jane Fonda förankrar en försiktigt rörlig kärlekshistoria om livet efter döden

våra själar på natten
Kerry Brown / Netflix

berättade med en mild beröring av en partner som tar din arm på en eftermiddagspromenad, Ritesh Batras ”Our Souls at Night” är ett klokt och wistful drama om livet efter döden; oavsett hur gammal du är, det här är den typ av film som dina föräldrar vill ha. Det börjar med den folkliga twang av en gitarr och skott av gatlyktor blinkar vaken som natten faller på en liten Colorado Stad. En änkling som heter Louis Waters (Robert Redford) sitter ensam i köket i ett hus som tydligt var avsett för två. Det är den enda kväll han har. Det finns någon vid dörren – hans granne, Addie Moore (Jane Fonda), också på egen hand — och hon vill veta om Louis kan vara intresserad av att sova med henne. Bokstavligen sova med henne. Det handlar inte om sex, det handlar bara om att ”komma igenom natten.”De är båda överens om att nätter är värst.

även om det är lätt att förstå hur det kan handla om sex: Redford är 81, Fonda är 79, och båda ser fortfarande bättre ut än de flesta av oss någonsin kommer att göra. Deras hållning är så obscenely perfekt att filmen känns som att den kan gå in i science-fiction när som helst. Det finns något påtagligt simmering mellan dem, och det är avgörande för en historia som kräver att du inte syndar sina karaktärer. Tvärtom, denna ofelbart artig film fungerar bara så bra eftersom det aldrig andra de gamla människorna, det bryter aldrig gränsen mellan ditt liv och deras. ”Våra själar på natten” har all berättande momentum i en semikolon, och det enda som håller det framåt är tron att att gå i säng tillsammans varje natt ger Louis och Addie tillräckligt med anledning att gå ut ur sängen varje morgon.

populär på IndieWire

baserat på den sista romanen som Kent Haruf skrev innan han dog 2014, och anpassad till skärmen av ”(500) Days of Summer” skriftlärda Scott Neustadter och Michael H. Weber (som hanterar materialet med en känslighet som motsäger deras ungdom), finner ”Our Souls at Night” att människor fortfarande fumlar sig igenom livet även när solen går ner. Louis och Addie är stora folier för varandra, även om filmen är subtil nog att inte göra en stor sak av det. Han har redan internaliserat det faktum att han har gett upp; han har hittat skärselden på jorden. Louis bär nästan samma sak varje dag — han har en garderob som är full av ingenting annat än blå rutiga skjortor — han stillar sportar sin vigselring, och han går bara ut för att ta en bit med sina kompisar på den lokala kaffebaren.

Tja, de är inte så nära; dessa män, även i sin begränsade skärmtid, verkar Mata av sin kollektiva elände. Den mest vokala medlemmen i deras grupp är en kille som heter Dorlan, och han spelas av Bruce Dern (om du inte tog saken om gitarr twang på allvar, det här är en film där det finns en grouchy karaktär som heter Dorlan som spelas av Bruce Dern). Redford kunde göra den här typen av saker i sömnen, men det gör han inte. han är helt närvarande för varje ögonblick, och medan Louis inte är en yttre känsla, kan du känna den legendariska skådespelaren känna sig igenom varje ögonblick, absorbera smärtan och försöka driva igenom den.

om det inte var för Addie skulle Louis säkert ha fortsatt att äta sina middagar ensam tills någon hittade honom död i sitt kök en dag. Om hon inte är hans motsats, så försöker hon åtminstone vara. Hon är den som erbjuder sin säng till Louis, och hon är den som insisterar på att han använder ytterdörren, oavsett vad grannarna kan skvallra (filmen döljer inte tanken att människor begränsar sin lycka eftersom de är rädda för vad världen kommer att tänka på dem, men det identifierar det korrekt som sin egen typ av dödsdom). Fonda, vars roll på ”Grace and Frankie” har fungerat som utmärkt övning för denna del, gör ett fenomenalt jobb med att tråda nålen mellan iver och desperation.

tyvärr ger filmen inte alltid Fonda det stöd hon behöver. Skulden som Addie förmodligen känner för en fruktansvärd olycka från hennes förflutna behandlas aldrig tillräckligt, och beslutet att kasta Matthias Schoenaerts som hennes biffiga, oroliga, märkbart Europeiska son är gränsöverskridande katastrofal (vem i helvete var barnets far, Dolph Lundgren?). När det gäller sidotomterna är Addies sonson en mycket mindre enervating närvaro. Spelas av unga Sheldon själv (Iain Armitage), hjälper lilla Jamie att galvanisera Louis och Addie till något av ett par. Allt han behöver göra är att bop runt dem och vara ett barn och det räcker att föreslå att kärlek kan vara en vårdande kraft i alla åldrar — en skarp kontrast från filmer som ”Grumpy Old Men”, som behandlar det som en distraktion före döden.

”våra själar på natten” är en liten film, och det är ofta så lugnt att det känns som att det står på plats. Batra är en kompetent regissör, men han ramar in varje tråkigt skott av den här historien med enkelheten hos någon som visste att den nästan uteslutande skulle screenas på iPhones (Netflix inställning till berättande funktioner ger aldrig någon mening, men det är väldigt svårt att förbise att den här är inriktad på den demografiska som fortfarande pålitligt går på bio). Ändå bedrar all den mildheten, eftersom Addie och Louis förhållande i slutändan konfronterar ett antal svåra ämnen direkt, från svårigheten att fixa misstag till den ännu större svårigheten att leva med de som du inte kan. slutet kan vara ansträngt, men det fungerar till precis rätt känsla. Nätter är de värsta, men de behöver inte vara så dåliga.

Betyg: B-

”Our Souls at Night” kommer att finnas tillgänglig för stream på Netflix den 29 September.

Håll dig uppdaterad om de senaste film-och TV-nyheterna! Anmäl dig till våra nyhetsbrev här.