Top Agn For Cobia

April markerer starten på cobia sesongen utenfor Texas kysten, og denne tiden av året, «de er sultne,» som det sies. Disse tidlige sesongfiskene har ikke sett en krok siden i fjor, og de er lett nok til å lure, og veldig aggressive til tider. De vil til og med ta en hekta snapper eller en liten fisk som sliter i dypet. Små snapper er ikke lovlige som agn, men det er mange erstatningsarter der ute, som en cobia vil vurdere. Her er noen favoritter fra gjennom årene:

Pinfish er en feisty agnfisk med mye energi, fanget inshore rundt havna. Lob en panisk, hale-hekta pinfish noen få meter foran cobia, og det er ganske nær en sikker oppkobling. Pinfish er spiky, men den lange raden med skarpe dorsale finner kan lett trimmes med saks, en prosess som kalles å gi dem en «haircut.»

disse «pinnies» er lett fanget med en castnet, men de er også fanget med små kroker og rester av hud fra agnfisk eller reker. Som en side notat har En av marinaene I Port O ‘ Connor reddet sin største pinfish for en lokal offshore charterbåt, hvis kaptein bruker dem til cobia, kingfish og big snapper. Jeg har sett at båten losser mye stor fisk.

marsh ørekyte. Hvis det er en ting som lyser opp en cobia, er det en hard-wiggling levende agn. Jeg har sett cobia helt likegyldig til døde og kunstige agn, og så er den første livlige critter kastet seg opp. Dette inkluderer den lille myra ørekyte, (se også gjørme ørekyte-gulf killifish) noen som kan holdes i en liten bøtte med vann hele dagen. En rolig dag var vi noen miles utenfor stranden i en jonboat, fiske en plattform synlig fra land. En sirkle 20 pund ling nektet alle tilbud, til jeg gravd rundt i en kaffekanne (plass er kritisk på en slik båt) og festet en liten krok til en myr minnow. (Jeg brukte brygge takle med 20 pund linje). Denne lille agnfisk, best brukt på flyndre tilbake i bukter, kjørte raskt cobia gal. Myr ørekyte pilte og slapp unna og selv gjemte seg i min nedre enhet, men cobia endelig fanget ham – mens vi så, fjetret. Kampen var antiklimaktisk, etter å ha sett showet.

Blekksprut. Vi bruker mindre hvit, Gulf blekksprut å tippe bucktail jigs, og kaste dem på synlig cobia. Hvis jiggen synker dypt, frister den disse fiskene i midten av dybden og tegner dem til overflaten. Blekksprutens tentakler danser bak jiggen. Vi bruker hvite eller gule jigger av en eller to unser, avhengig av gjeldende hastighet. Jiggen har også handling hvis du jobber riktig, og blekkspruten gir smak.

på Overnatting Gulf turer, blekksprut vil nærme seg noen lys, og de kan bli fanget med en dukkert net. Og så har du noe veldig fint, friskt agn som ingen cobia kan passere. Bare husk, de valpene biter. Eller klype, uansett. Jeg snakker om blekksprut.

sigar ørekyte og spanske sardiner. Sistnevnte selges ofte som den tidligere, men sigar minnow er den virkelige avtalen. Når fanget live, de har veldig fast kjøtt og vil virkelig bo på kroken. Sardinen er mykere, selv grøtaktig, men hvis det er alt marinaen har, kan flere fem pund frosne bokser være det eneste valget. Det slår å kjøre båten offshore uten agn.

disse to agnfiskene, når de tines, brukes ofte om sommeren, og scorer sannsynligvis best på cobia når de fisker rundt forankrede rekebåter når sesongen begynner i juli. Den vanlige teknikken er å nærme seg en forankret båt, helst med dekklysene igjen på, noe som indikerer båten forankret før solen kom opp. Som burde bety at de har dumpet bifangst på det ene stedet, chumming opp alle slags offshore rovdyr. Stopp båten på rekebåtens akter, og tomgang eller kutt av båtens motorer, drivende bort med flere agnet kroker i vannet. Hvis en cobia er tomgang i båtens skygge, bør den komme ut for å undersøke eller enda bedre chow ned på et gratis måltid. Det er, hvis det ikke har gorged allerede den morgenen. Sjekk ut ettermiddagen shrimpboats, de kan havne cobia nylig ankommet som ikke har spist ennå.

jeg har knapt fisket Atlanterhavet i Det hele tatt, men etter Mange År Med Texas cobia fanget jeg på en eller annen måte Min største I Atlanterhavet. Vi hadde bundet opp til en bøye offshore en uke etter en orkan i September, vannet nå glassaktig sent på dagen. Vi fortsatte å se cobia passerer ca åtte meter ned. De ville ikke slå en jig, men jeg senket En Sabiki rigg og kom opp med den største sigar minnow jeg noensinne hadde sett, det så åtte inches lang. Raskt overført til en støpestang med 40 pund linje, lobbed jeg den der ute, hvor agnfisken raskt dove, forfulgt av flere store cobia. Etter en 10 minutters kamp, min kompis grønn-gaffed fisken nær brystfinnen, tilsynelatende treffer sitt hjerte, en heldig pause fordi det kunne ha trukket fyren over bord. Den store fisken delvis rettet våre tre-fots gaff, og senere på kaien på marina skalaer, det veide 80 pounds selv med tuppen av halen fortsatt berøre kaien.

Ribbonfisk. Disse er kjøpt i pakker, helst arrangert flatt og med sidene fortsatt et skinnende sølv. Rigg dem med to kroker fordelt en fot fra hverandre og kaste dem ut vektløs bak de forankrede rekebåter. De vil sakte synke dypere, prime agn for kingfish, men også cobia. Friske bånd blir fanget hver sommer I Moses Lake (bruk gullskjeer) og Port Aransas dokker om natten. Stor, kvalitet ribbonfish er også fanget i juli / August I Galveston harbor, av shrimpboats.

under en august kingfish-turnering var vi klare til å komme tilbake til Galveston etter tre dager i en 21-fots båt. Vi hadde vår store kingfish, nok til å vinne, men ved middagstid var fortsatt forankret der ute i blått vann. En sirkel cobia tok vår siste ribbonfish, og vi var forpliktet til å lande og slippe den fisken, uten å forlate kroker og wire leder festet til ham. Det var trolig den eneste gangen vi var irritert på å fange en 50 pund cobia, som krevde tid, innsats og omsorg for ikke å bli skadet. Men vi klarte, uten at noen endte OPP I ER. Deretter gikk vi videre til Galveston Yacht Basin og vinnersirkelen.

Menhaden. Jeg har nevnt før hva en stor agn dette er for mange offshore fisk. Cobia er ganske glad i den oljeaktige «pogie», sannsynligvis på grunn av det høye oljeinnholdet. Når disse agnfisk få myk og grøtaktig, kan de brukes for chumming formål, ringer opp fisk fra nedstrøms. De kan bli chunked på et skjærebrett, som jeg har gjort i flere timer, eller malt opp i mush. Også kjøpt som ren olje, som kan dryppes sakte over bord, og skaper en oljeflak som kaller opp alle slags offshore critters.

vi har kjøpt våre pogies fra agnbutikker på kysten, fanget våre egne med castnets, eller ombord rekebåter-plukke og velge det beste av deres bifangst. I Sabine Pass ville vi kjøpe hundre pund bokser med flash-frosne pogies, som varte i tre dager offshore.

en rask oversikt over andre cobia baits: Gamle timere favoriserte å bruke hardhead steinbit for cobia agn, selv om jeg aldri har prøvd det. Klipp av giften pigger og sette steinbit der ute uten vekt, la ham svømme rundt, og cobia ulv dem ned. Eller så si sportsfiskere fra tilbake på 1950-og 60-tallet. Som beviser cobia vil spise omtrent alt.

i Den Østlige Gulfen favoriserer seriøse cobia-fiskere levende ål. De er ca 18 inches lang og, når leppe-hekta og kastet foran passerer cobia, få slurped som spaghetti. Cobia er så glad i ål, selv en plastimitasjon fungerer ganske bra.

når offshore, vil nesten enhver liten, frisk og livlig fisk være tilstrekkelig for cobia, hvis du er rask nok til å kaste den der ute foran passerende fisk uten tilbakeslag.

For eksempel, under En Galveston-turnering, skulle vi ta med en kombinasjon snapper, kingfish og cobia for innveiing. På den siste dagen hadde vi imidlertid ingen cobia. På lang sikt tilbake til havnen så vi en ensom, forankret rekebåt om ettermiddagen, ingen tegn til liv ombord. Vi lettet i nærheten for en titt, og en 40-cobia kom ut og sirklet båten vår, sulten nok til å spise mye leftover chum. Det ville imidlertid ikke røre noe med en krok festet. (Typisk sen-sommer cobia).

I live-brønnen hadde vi nøyaktig en seks-tommers banded rorfisk vi hadde fanget fra en weedline, ved hjelp av lett takle. Problemet var, vår eneste dip net hadde forsvunnet av akterspeilet dagen før. Jeg kunne ikke gripe den glatte rorfisken, i fem minutter med å gripe. Men min kompis tok den, festet den til vår største stang, og cobia eksploderte på den hektiske agnfisken. Timer senere og tilbake på kaien, hadde vi på en eller annen måte vunnet en annen turnering.