Top lokkemad til Cobia

April markerer starten på cobia sæson ud for kysten, og denne tid af året, “de er sultne,” som man siger. Disse tidlige sæsonfisk har ikke set en krog siden sidste år, og de er lette nok til at narre, og til tider meget aggressiv. De vil endda få fat i en hooked snapper eller enhver lille fisk, der kæmper i dybet. Lille snapper er ikke lovlig som agn, men der er masser af erstatningsarter derude, som en cobia vil overveje. Her er nogle favoritter fra gennem årene:

Pinfish er en feisty agnfisk med masser af energi, fanget på kysten omkring dokkerne. Lob en hektisk, hale-hooked pinfish et par meter foran cobia, og det er temmelig tæt på en sikker tilslutning. Pinfish er spiky, men den lange række skarpe rygfinner kan let trimmes med en saks, en proces kaldet at give dem en “klipning.”

disse” pinnies ” fanges let med et castnet, men de fanges også med små kroge og rester af hud fra agnfisk eller rejer. Som en sidebemærkning har en af marinaerne i Port O ‘ Connor reddet deres største pinfish til en lokal offshore charterbåd, hvis kaptajn bruger dem til cobia, kingfish og big snapper. Jeg har set den båd losse en masse store fisk.

Marsh elritser. Hvis der er en ting, der lyser en cobia, er det en hårdt vrikkende levende agn. Jeg har set cobia helt ligeglad med døde og kunstige lokkemad, og så er den første livlige critter kastet deres vej scarfed op. Dette inkluderer den lille mose elritse, (se også mudder elritse – gulf killifish) hvoraf nogle få kan opbevares i en lille spand vand hele dagen. En rolig dag var vi et par miles væk fra stranden i en jonboat, fiskeri en platform synlig fra land. En cirklende 20-pund ling nægtede alle tilbud, indtil jeg gravede rundt i en kaffedåse (plads er kritisk på en sådan båd) og fastgjorde en lille krog til en mose elritse. (Jeg brugte jetty tackle med 20 pund linje). Denne lille agnfisk, der bedst bruges på skrubbe tilbage i bugterne, kørte straks cobia skør. Mosen elritse darted og dodged og gemte sig endda i min nederste enhed, men cobia fangede ham endelig—mens vi så på, tryllebundet. Kampen var antiklimaktisk, efter at have set serien.

blæksprutte. Vi bruger mindre hvid, Gulf blæksprutte til at tippe bucktail jigs, og kaste dem på synlig cobia. Hvis jiggen synker dybt, frister den disse fisk i midten af dybden og trækker dem til overfladen. Blæksprutterens tentakler danser bag jiggen. Vi bruger hvide eller gule jigs på en eller to ounces, afhængigt af den aktuelle hastighed. Jiggen har også handling, hvis du arbejder det rigtigt, og blæksprutten tilføjer smag.

på overnattende golfture vil blæksprutte nærme sig ethvert lys, og de kan fanges med et dipnet. Og så har du noget rigtig fint, frisk agn, som ingen cobia kan passere op. Bare husk, de hvalpe bider. Eller klemme, alligevel. Jeg taler om blæksprutten.

cigarer og spanske sardiner. Sidstnævnte sælges ofte som førstnævnte, men cigar elritse er den rigtige aftale. Når de fanges live, har de meget fast kød og vil virkelig forblive på krogen. Sardinen er blødere, endda grødet, men hvis det er alt, hvad marinaen har, kan flere frosne kasser på fem pund være det eneste valg. Det slår at køre båden offshore uden agn.

disse to agnfisk, når de er optøet, bruges ofte om sommeren og scorer sandsynligvis bedst på cobia, når de fisker omkring forankrede rejerbåde, når sæsonen begynder i Juli. Den almindelige teknik er at nærme sig en forankret båd, helst med dens dæklys tilbage, hvilket indikerer, at båden er forankret, før solen kom op. Hvilket burde betyde, at de har dumpet bifangst på det ene sted, chumming op alle mulige off offshore rovdyr. Stop båden på shrimpboat agterstavnen, og tomgang eller afskære din båd motorer, drivende væk med flere agn kroge i vandet. Hvis en cobia går i tomgang i bådens skygge, skal den komme ud for at undersøge eller endnu bedre spise ned på et gratis måltid. Det vil sige, hvis det ikke har gorged allerede den morgen. Tjek eftermiddagen rejerbåde, de kan havne cobia for nylig ankommet, der ikke har spist endnu.

jeg har slet ikke fisket Atlanterhavet, men efter mange års cobia fangede jeg på en eller anden måde min største i Atlanterhavet. Vi havde bundet op til en bøje offshore en uge efter en september orkan, vandet nu glasagtigt sent på dagen. Vi blev ved med at se cobia passere omkring otte meter ned. De ville ikke ramme en jig, men jeg sænkede en Sabiki rig og kom op med den største cigar elritse jeg nogensinde havde set, det så otte inches lang. Hurtigt overført til en støbestang med 40 pund linje, lobede jeg den derude, hvor agnfisken straks due, forfulgt af flere store cobia. Efter en 10 minut kamp, min ven grøngaffede fisken nær brystfinnen, tilsyneladende rammer sit hjerte, en heldig pause, fordi det kunne have trukket fyren overbord. Den enorme fisk rettede delvist vores tre fods gaff, og senere ved kajen på marina skalaer vejede den 80 pund, selv med spidsen af halen, der stadig rørte ved kajen.

Ribbonfisk. Disse købes i pakker, fortrinsvis arrangeret fladt og med deres sider stadig en skinnende sølv. Rig dem med to kroge, der er anbragt en fod fra hinanden, og smid dem ud vægtløse bag de forankrede rejerbåde. De vil langsomt synke dybere, prime agn for kingfish, men også cobia. Friske bånd fanges hver sommer i Moses Lake (brug guldskeer) og Port Aransas dokker om natten. Store ribbonfisk af høj kvalitet fanges også i juli/August i Galveston havn af rejerbåde.

under en kingfish-turnering i August var vi klar til at vende tilbage til Galveston efter tre dage i en 21 fods båd. Vi havde vores store kingfish, nok til at vinde, men ved middagstid var stadig forankret derude i blåt vand. En cirklende cobia greb vores sidste ribbonfisk, og vi var forpligtet til at lande og frigive den fisk uden at efterlade kroge og Trådleder knyttet til ham. Det var sandsynligvis den eneste gang, vi blev irriterede over at fange en 50 pund cobia, hvilket krævede tid, kræfter og omhu for ikke at blive såret. Men det lykkedes os, uden at nogen endte i ER. Derefter kørte vi videre til Galveston Yacht Basin og vinderens cirkel.

Menhaden. Jeg har nævnt før, hvad en stor agn dette er for mange offshore fisk. Cobia er ret glad for den olieagtige “pogie”, sandsynligvis på grund af det høje olieindhold. Når disse agnfisk bliver bløde og grødet, de kan bruges til chumming formål, kalder op fisk fra nedstrøms. De kan chunked på et skærebræt, som jeg har gjort i timevis, eller jorden op i Mos. Også købt som ren olie, som kan langsomt dryppes over bord, hvilket skaber en olieslick, der kalder op alle slags offshore critters.

vi har købt vores pogies fra agnbutikker på kysten, fanget vores egne med castnets eller bordede rejerbåde—plukker og vælger det bedste af deres bifangst. I Sabine Pass ville vi købe hundrede pund kasser med flashfrosne pogies, som varede tre dage offshore.

en hurtig gennemgang af andre cobia lokkemad: Old-timere foretrak at bruge hardhead havkat til cobia agn, selvom jeg aldrig har prøvet det. Klip giftspidserne af og sæt havkat derude uden vægt, lad ham svømme rundt, og cobia ulv dem ned. Eller så siger lystfiskere fra tilbage i 1950 ‘erne og 60’ erne. hvilket beviser, at cobia vil spise næsten alt.

i den østlige Golf favoriserer seriøse cobia-fiskere virkelig levende ål. De er omkring 18 inches lang og, når læbe-hooked og kastede foran passerer cobia, få slurped ligesom spaghetti. Cobia er så glad for ål, selv en plastisk efterligning fungerer ganske godt.

når offshore, vil næsten enhver lille, frisk og livlig fisk være tilstrækkelig til cobia, hvis du er hurtig nok til at kaste den derude foran passerende fisk uden tilbageslag.

for eksempel skulle vi under en Galveston-turnering bringe en kombination snapper, kingfish og cobia til vejning. På den sidste dag havde vi dog ingen cobia. På lang sigt tilbage til havnen så vi en ensom, forankret rejerbåd om eftermiddagen, ingen tegn på liv ombord. Vi lettede i tæt for et kig, og en 40-cobia kom ud og kredsede vores båd, sulten nok til at spise masser af sidesten kammerat. Imidlertid, det ville ikke røre noget med en krog fastgjort. (Typisk sensommer cobia).

i live godt, vi havde præcis en seks-tommer banded rorfisk vi havde fanget fra en ukrudtslinje, ved hjælp af lys tackle. Problemet var, vores eneste dip net var forsvundet fra agterspejlet dagen før. Jeg kunne ikkegribe den glatte rorfisk, om fem minutters greb. Men min ven greb det, fastgjort det til vores største stang, og cobia eksploderede på den hektiske agnfisk. Timer senere og tilbage på kajen havde vi på en eller anden måde vundet en anden turnering.